Wednesday, June 3, 2009

ARGH! hapeda!


Korang tau kuih ondeh-ondeh aka buah melaka ni?

Aku ada bad experience dgn kuih ni. Smlm I had to arrange for tea break snack. Mcm biasa la.. I’ll get the local food from Killeney's & other menu from Zen or Chilli Espresso. Nak jadi kan cerita, kuih muih traditional kat Killeney's semuanye habis. So, alternatively, aku menonong ke franchise kuih yg agak fofuler 'Le Cucuq' pada pukul 3ptg. Bukan le banyak sgt aku beli. 3 packs = 15pcs je. Cost around RM3.60. Sampai office, unpack the food and we smelt something unpleasant & suspected the food is spoilt. Boss pon bising tanya apa benda yg bau masam. We asked the tea lady to tasted whether the kuih is ok or not. Kuih almost basi, & kelapa dah totally masam! And definitely we cannot serve it by 1600pm. We decided to refund back the money. And as I reached the café by 5.45pm:

Me: Akak, minta maaf ye (perlu ke aku yg ckp sorry?) igt tak saya ada dtg sini beli kuih pukul 3 td?
Her: Ye, nape?
Me: Sorry la kak, kuih ni mcm dh rosak

Padahal aku boleh je nk hamun: “Pala hotak ko! Jual kuih dah masam gini kat aku, nk serve kat Dato² & mat saleh tau tak??!!! sambil campak kuih tu kat muka dia”. Tapi aku masih ingat, mak aku ajar bersopan santun & jaga pekerti, that’s why aku susun ayat indah² utk cik kak tu. Nak tau respond akak tu cemana? Dgn tk concern langsung yg aku pulangkan balik kuih tu kat dia. Dia terus capai kuih yg ada kat display cabinet dia, lalu makan… Eeeeeww~! Aku lak yg nk termuntah sbb dh experience bau kelapa masam tu tadi. Dengan slamber bebiri:

Her: Takde la dik, ok je kuih ni. (buat muka konfiden nk cover malu, then dia mkn lg seketul) Kuih kitorg smua ok je dik. Baru sampai ptg td. Tak penah ada complain pon
(Haloooo~ mak aku pon buat catering + dgn experience aku masak lebih 10 tahun ni, takkan la aku tk reti bau kelapa basi!)

Me: Tapi mmg bau masam kan, takkan kelapa bau masam?
Her: Kelapa memang bau gini kalau letak dalam plastic.

HERRRRKKK??! Sengal nye! Adekah bau kelapa berubah2 ikut packaging, dgn kata lain, tuka jd bau Elizabeth Arden kalo aku bungkus dlm kotak kasut???

Me: Kalau saya nk refund jugak cemana?
Her: Mana boleh dik (tah dia tau tah tidak refund tu amende)
Me: Takpe la kak, terima kasih banyak². Tp mmg bukan saya sorg la ckp benda ni dh rosak, semua org kat office complain benda ni dh busuk.
(Takpe, lain kali saya tlg bg tau org² Quill7, jgn beli apa² kat sini la… sebab bukan dia nk kisah pon kalau jual benda basi. Hihihi)

Bukan aku kesah pon RM3.60 tu, sbb bkn duit aku. Cuma yg aku concern, aku mmg minat nk tolong business2 org Melayu, so, kalau dh bg chance, meniaga le btol2. Kalo customer complain, ko telan je… ni tidak… SORRY pon tkde! Afterall… the after sales service was s***. Nuff said.

2 comments:

ღ love, faiez ღ said...

jap g pas gyan balek kakak sengal tesebot akn muntah darah!.sengal gile bau kelape berubah..alahaiiii..masalah zahir batin tol...

Jehan Najib said...

sangat sengal lenguh2 skali smua ok! tu yg tk paham gak tu... still dia tk nk ngaku benda tu dh basi kan..